1月17日(火)開催 2022年度公開研究会(オンライン開催)『比較的観点からみる日本と韓国における外国人教員と研究者』

クリックすると大きくなります

☆参加申し込みを締切ました。

下記の通り、公開研究会をオンラインにて開催しますので、ご案内いたします。
関心のある方は、下記申し込みフォームよりお申込みください。

■日時:2023年1月17日(火)14:00~15:30

■場所:Zoomセミナーの為、全てオンラインで開催いたします。
    ※お申込みされた方に参加用URLを前日までにご連絡いたします

■テーマ:黄福涛科研研究会(基盤B)⑤
比較的観点からみる日本と韓国における外国人教員と研究者

■講演者:金良善(広島大学)、宋仁英(高麗大学)、三好登(広島大学)、トーマス・ブラザーフッド(立教大学)

■言語:英語

■概要
Drawing on findings from both online survey and interviews with international researcher in Japan and Korea, one group of co-investigators of this project will talk about the roles and contributions of international researchers who are hired at national research institutes in Japan and Korea, main challenges they face from a comparative perspective. One more co-investigator focuses his talk on international faculty’s integration into the Japanese society and their affiliated universities, and what issues remain to be dealt with, as well as what supporting mechanisms should be built. 

■プログラム
14:00-    司会・趣旨説明:黄 福涛
14:05-14:35    発表1『韓国と日本における大学以外の外国人研究者―彼ら・彼女らは所属研究機関にどう貢献し、溶け込んだのか?』
             金良善、宋仁英、三好登
14:35-15:05    発表2『外国人教員 キャンパス内の支援とキャンパス外でのインテグレーションの関係に関する考察』
             トーマス・ブラザーフッド
15:05-15:30    質疑応答

■発表1 概要
『International academics outside of university: How do they contribute to and integrate into national research institutes in Korea and Japan?(韓国と日本における大学以外の外国人研究者―彼ら・彼女らは所属研究機関にどう貢献し、溶け込んだのか?)』
This study aims to explore international academics in government-funded research institutes, with a focus on their primary roles in and contributions to the institutes and the challenges they face in their academic and daily lives. Although international academics are critical human resources in academic society, their experiences outside of universities in Northeast Asian countries have not been fully investigated. Also, many policy initiatives and projects in these countries emphasized international academics in universities rather than those in research institutes outside of universities. For this study, semi-structured interviews have been done from February to March 2021 in Korea and from October 2020 to July 2021 in Japan with fifteen international academics from government-funded research institutes. This study provides understandings about the experiences of international academics in Korea and Japan and shows that a clear academic role, horizontal organizational culture, and systemic support are the critical factors influencing such academics to stay. It also highlights the challenges they experience related to policy, language, and family issues. International academics contribute to creating an international working environment, although they often have difficulty performing a bridging role between domestic and international academics. Since all interviewees in this study were male, further studies are needed to explore the experiences of female international academics, and to compare the academic cultures of universities and research institutes in the national contexts.

■発表2 概要
『International faculty: Exploring the relationship between on-campus support and off-campus integration(外国人教員 キャンパス内の支援とキャンパス外でのインテグレーションの関係に関する考察)』
International or migrant faculty continue to be critical actors in global higher education. Over the past decade, research has explored the work roles, academic experiences and identities of this community, while a new body of research has begun to draw on insights from migration studies to investigate to what extent and how they are integrated on campus. This paper seeks to extend these discussions by considering on-campus support for international faculty, their integration into the host society, and the relationship between these factors. Focusing on the Japanese case and using an online survey targeted at recipients of the prestigious Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) Post-Doctoral Fellowship, this study reveals that on-campus support is associated with higher levels of integration in Japanese society, but there are deficiencies in the linguistic and social support offered by universities. These findings indicate that universities seeking to attract and retain international talent should invest in language learning support services, and reflect on the intermediary role they play between international faculty members and the local community.

■その他
・本研究会は、以下のJSPS科研(基盤B)に関する研究会です。
 〇「外国人大学教員・研究者の役割と貢献に関する国際比較研究(19H01640)」研究代表者:黄福涛(広島大学高等教育研究開発センター)
・参加費は無料です。(申し込み締切:1月16日(月)正午)
・本セミナーについては、ウェブ会議システム(Zoomミーティングを予定)を使用して実施いたします。開催時刻までにインターネット環境、PC等端末(Webカメラ、マイクが必要)のご用意をお願いいたします。
・Zoomにログインする時には、IDに姓名を使用してください。参加申し込み登録者のお名前と違う場合、入室を許可されない場合がございます。
・各自のPC機能等による講演・資料の保存は許可されておりませんのでご留意ください。
・前日までに参加方法のメールが届かない場合は、下記アドレスまでお問合せください。
  高等教育研究開発センター <k-kokyo(at)office.hiroshima-u.ac.jp>
  (at)を@に置き換えてください。

■申込みは以下のフォームよりお願いします (※申し込みが完了したら受付完了のメールが届きます。届かない場合は、申し込みが完了していませんので、ご注意ください。)